STANDARDVILKÅR FOR OPPDRAG

Disse standardvilkår gjelder tjenesteleveranser som personen(e), bedrift eller selskap («Kunden») har bestilt, og som Jetro AS («Konsulenten») leverer. Vilkårene gjelder for alle tjenesteleveranser med mindre annet er avtalt.

Konsulenten definerer gjennomføringen av oppdraget basert på Kundens ønsker og behov i en oppdragsbekreftelse («Avtalen») og anses Avtalen akseptert av Kunden ved oversendelse av oppdragsbekreftelsen til Kunden på avtalt epostadresse eller liknende. Ved eventuell motstrid mellom Kundens bestilling og Avtalen, har Avtalen forrang.

1. Generelt

Disse vilkårene omhandler Kundens kjøp og bruk av alle typer tjenester levert eller utviklet av Konsulenten.
Konsulenten har rett til å la hele eller deler av sine Avtaleforpliktelsers bli utført av underleverandører. Konsulenten er ansvarlig for leveranser fra egne underleverandører på samme måte som om Konsulenten selv stod for utførelsen.

2. Tjenesteleveransen og levering

Konsulenten er et konsulentselskap som utvikler elektronikk og programvare i henhold til Kundens godkjente spesifikasjoner. Det er normalt Kunden som eier idé, prosjekt og produkt i henhold til Avtalen.

Alle resultat er i alle tilfeller Konsulenten sin eiendom inntil arbeidet i sin helhet er betalt.

Kunden skal gi Konsulenten all den informasjon som er nødvendig for å gjøre Konsulenten i stand til å levere i henhold til Avtalen.

For oppdrag som honoreres på timebasis er ikke Konsulenten forpliktet til å yte vederlagsfri support eller feilretting på produkter og tjenesteleveranser som Konsulenten utvikler for Kunden i henhold til Kundens bestilling og Avtalen.

Konsulenten kan imidlertid – selv om ansvar ikke foreligger – på eget initiativ velge å yte vederlagsfri support/-feilretting og/eller rabatt.

For oppdrag som honoreres med fastpris er Konsulenten ansvarlig for å vederlagsfritt rette eventuelle feil i leveransen av eget utviklingsarbeid (elektronikk og programvare) slik at produktet fungerer i henhold til spesifikasjoner som det framgår av Avtalen. Eventuelle feil eller mangler må varsles av Kunden innen fristene definert i paragraf 5. Etter dette anses leveransen som å være komplett og i henhold til Kundens bestilling og Avtalen.

Uavhengig av oppdrag som honoreres på timebasis eller fastpris har ikke Konsulenten ansvar overfor tredjeperson (herunder Kundens kunder) på produkter/-tjenesteleveranser utviklet for Kunden i henhold til Kundens bestilling.

Kunden har ansvar for produksjon og annet utover selve det utviklingsarbeidet som Konsulenten utfører, dersom ikke annet er avtalt spesielt. Konsulenten er ikke ansvarlig for eventuelle feil eller mangler i produkter som Kunden får produsert uansett årsak.

Kunden har ansvar for samlet produkttest der elektronikk og programvare inngår i det totale produkt. Konsulenten tester elektronikk og programvare etter Kundens ønske så langt det lar seg gjøre med det utstyr man har tilgjengelig. Kunden har normalt ansvaret for formelle tester og godkjenninger så som EMC, NEMKO, CE, eventuelle radiotester etc. og Konsulentens bistand ved slik testing honoreres på timebasis eller fastpris.

I de tilfeller der utviklingsoppdrag baseres på EVE-plattformen, skal Konsulenten og Kunden være enige om dette før produktutviklingen starter.

Datoer angitt av Kunden om levering er, dersom ikke annet uttrykkelig fremgår av Avtalen, kun basert på estimater og overskridelse av slike estimater for levering skal ikke anses som mislighold. Dersom dato ikke er angitt, vil levering skje innen rimelig tid.

Partene har rett til å overdra sine retter og plikter til tredjepart med samtykke fra den andre parten. Slikt samtykke kan ikke nektes uten saklig grunn.

3. Pris og betaling

Kunden skal betale slikt vederlag som fremgår av Avtalen.

Honorar beregnes enten etter fastpris eller etter en kombinasjon av medgått tid og de ressurser som vil medgå for å utføre oppdraget.

Tid medgått til møter med oppdragsgiver kommer i tillegg til beregnet tid for utførelse, dersom ikke annet er eksplisitt avtalt. Utlegg, inklusive reise- og diettkostnader, er ikke tatt med i prisen og skal dekkes etter statens satser.

I den grad Konsulenten benytter underleverandører skal Kunden dekke underleverandørkostnader, dersom ikke annet er avtalt.

Avtalt pris er oppgitt i NOK eksklusiv merverdiavgift.

Konsulenten fakturerer månedlig for tjenestene med forfall 14 dager etter fakturadato, med mindre annet er avtalt. Eventuelle tilleggs- og endringsarbeider faktureres månedlig med forfall 14 dager etter fakturadato. Ved forsinket betaling skal Kunden betale forsinkelsesrente i henhold til lov 17. desember 1976 nr. 100.

Eventuelle mangler knyttet til fakturaen må dokumenteres og reklameres skriftlig til Konsulenten innen 14 dager etter mottak av fakturaen. Reklamasjon etter denne fristen anses som aksept av fakturaen og grunnlaget i denne og medfører at Kunden taper sin rett til å fremsette innsigelser knyttet til fakturaen.

Før arbeidet igangsettes, skal Kunden på forlangende betale forskudd eller stille bankgaranti eller annen, tilsvarende sikkerhet for oppfyllelse av sine Avtalesforpliktelser.

4. Ansvar

Konsulenten skal utføre oppdraget i samsvar med Avtalen, og arbeidet skal utføres profesjonelt, effektivt og med god faglig standard.

Konsulenten er ikke ansvarlig for forhold som ligger utenfor sin kontroll, force majeure eller lignende, jfr. pkt. 7. Kunden skal lojalt medvirke til oppdragets gjennomføring.

Konsulentens totale ansvar i Avtale, inkludert uaktsomhet eller brudd på lovmessige forpliktelser eller annet som oppstår i forbindelse med utføringen av Avtalen eller tiltenkt gjennomføring, skal:

(a) i alle tilfeller være begrenset til refundering av det vederlag Konsulenten har mottatt; og

(b) Konsulenten skal ikke være ansvarlig overfor Kunden for noen indirekte- eller følgetap eller skade, kostnader, utgifter eller andre krav om kompensasjon for følgen som oppstår i, eller i forbindelse med denne Avtale; og

(c) under enhver omstendighet er Konsulentens totale ansvar oppad begrenset til Avtales verdi.

5. Krav

Ethvert krav mot Konsulenten, inkludert krav basert på Avtalen, må gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at Kunden ble kjent med de faktiske forhold som ligger til grunn for kravet. Ethvert krav som ikke er gjort skriftlig innen 4 uker etter at Kunden ble kjent med slike forhold, skal anses for å være frafalt. Reklamerer Kunden ikke innen 2 måneder etter den dag tjenesteleveransen er levert, kan han ikke senere gjøre mangelen gjeldende.

Konsulenten skal, Kundens instrukser tatt i betraktning, forhindre og redusere aktuelle tap som kan danne grunnlag for krav i den grad dette er mulig.

6. Varighet og kansellering

Avtalen skal ha slik varighet som fremgår av Avtalen.

Med mindre annet er avtalt, gjelder at ved en eventuell kansellering skal Konsulenten godtgjøres for medgått tid i prosjektet.

7. Force Majeure

Konsulenten kan utsette leveringsdato eller redusere omfanget av de tjenester som er bestilt av Kunden (uten ansvar overfor Konsulenten) dersom Konsulenten er forhindret fra, eller forsinket i sin virksomhet på grunn av hendelser utenfor Konsulentens rimelige kontroll, inkludert men ikke begrenset til krig, nasjonal krise, brann, eksplosjon, rettslige påbud og/eller forbud, streik eller andre arbeidskonflikter (uavhengig av om det relaterer seg til noen av partenes arbeidsstyrke) eller øvrige Force Majeure hendelser. Kunden skal dersom den aktuelle hendelsen vedvarer mer enn 120 dager være berettiget til å gi skriftlig varsel til Konsulenten om å si opp Avtalen. Force Majeure ekskluderer ingen betalingsforpliktelser.

8. Endringer

Enhver endring i forhold til hva som fremgår av Avtalen skal fremlegges skriftlig og godkjennes av den annen part for å være gyldig.

Konsulenten kan kreve justeringer i vederlag eller tidsplaner som følge av endringen.

9. Lovvalg og tvister

Enhver tvist mellom partene skal søkes løst ved forhandlinger. Hvis dette ikke fører frem, skal tvisten avgjøres ved ordinær rettergang.

Partene vedtar Agder tingrett som verneting for alle søksmål som måtte springe ut av Avtalen.